Tancredi Gusmann

By Rene Gisler on

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Tancredi Gusmann

CURRICULUM VITAE

Tancredi Gusman war zwischen 2017 und 2019 Marie-Skłodowska-Curie Research Fellow am Institut für Theaterwissenschaft der Freien Universität Berlin. Hier führte er das Projekt Between Evidence and Representation: History of Performance Art Documentation from 1970 to 1977, gefördert vom Programm EU-Horizon 2020. Im Jahr 2016 war er Postdoktorand an der Università degli Studi di Milano im Rahmen des EU-Kooperationsprojekts Senses: the Sensory Theatre. New Transnational Strategies for Theatre Audience Building gefördert vom Programm Creative Europe. Er studierte Philosophie und Theaterwissenschaft an den Università di Pavia und Napoli „L’Orientale“ und promoviert im Jahr 2012 mit einer Dissertation zur Theaterkritik in Deutschland zwischen XIX und XX Jahrhundert.
Er ist Übersetzer der italienischen Ausgabe von Erika Fischer-Lichtes Ästhetik des Performativen (2014) und veröffentlichte in 2016 die Monografie Die Harfe und die Schleuder. Kerr, Ihering und die deutsche Theaterkritik zwischen der Jahrhundertwende und dem Nationalsozialismus (orig. Italienisch). 2013-2015 arbeitete er am Theater Neumarkt in Zürich und kuratierte hier die Performance-Reihe Chor&Co.

CURRICULUM VITAE (English Version)

Tancredi Gusman is research associate at the HSLU–Lucerne University of Applied Sciences and Arts. Between 2017 and 2019 he was Marie Skłodowska-Curie Research Fellow at the Institute of Theatre Studies, Freie Universität Berlin, and Principal Investigator of the EU Horizon 2020-funded project Between Evidence and Representation: History of Performance Art Documentation from 1970 to 1977. In 2016, he worked as Post-doc at the Università di Milano for the EU Cooperation Project: Senses: the Sensory Theatre New Transnational Strategies for Theatre Audience Building, co-funded by the Creative Europe Programme. He studied Philosophy and Theatre Studies at the Università di Pavia and Naples „L’Orientale“ and in 2012 he obtained his Ph.D with a Dissertation on theatre criticism in Germany between the 19th and the 20th century.

Publications (Selection)

The Harp and the Sling: Kerr, Ihering, and the German Theatre Criticism from the End of the Nineteenth Century to National Socialism (2016; orig. Italian); Erika Fischer-Lichte, The Transformative Power of Performance (2014; Translation of the Italian edition). From 2013 to 2015 he worked for Theater Neumarkt in Zürich where he curated the performance series Chor&Co.